Translate

maandag 1 maart 2021

Bruiloft Roos en Cees / Hochzeit Roos und Cees

Lange tijd niets nieuws gemeld, ook weinig gemaakt.
Alleen: mijn dochter ging trouwen en ik wilde als moeder van de bruid zelf mijn jurk ontwerpen en maken.  Gevilt natuurlijk.
Wekenlang in mijn hoofd lopen denken en toen bij de Bodyflower, de Online Viltschool  van Ingeborg Honer in Ommen mooie zijden stof, bijpassende viltwol en zijden draden gekocht.
Weer thuis in Oostenrijk kon ik aan de slag.
Nog nooit had ik een jurk gevilt en natuurlijk moest ik dat  direct op de moeilijkste manier doen: meerdere lagen en half losse delen., ohhh en zonder patroon, gewoon van een bestaand kledingstuk nagetekend en op de goede maat gemaakt. 
Ik heb het geweten!!!🙈🙈🙈
De jurk zelf bestond uit dunne ponge zijde, het rokdeel wilde ik met nog dunnere chiffon zijde daar overheen maken en er dus aan vast vilten. In brede stroken, maar wel zwierig en bewegend. 
Patroon had ik ook in mijn hoofd: geinspireerd door pauwenveren. Eigenlijk gewoon omdat ik dat heel mooi vond, maar de mystieke betekenins kwam wel mooi uit:

"Van pauwenveren wordt ook aangenomen dat ze een aantal mystieke krachten hebben die verband houden met het huwelijk. Welnu, de vogel wordt inderdaad geassocieerd met godinnen van het huwelijk, als we terugkijken op de Grieks-Romeinse mythologie"

Normaal kun je een jurk aan 1 stuk vilten, maar met al deze problemen leek me dat te veel van het goede. Dus voor en achterkant apart gemaakt 

Heel veel plussen, en oplossingen zoekend verder is het uiteindelijk gelukt en was ik heel blij met mijn zwierige, dansende jurk, in prachtige kleuren : blauw, turquoise met wat lila, donkergroen, geel en grijs erin.


Lange Zeit nichts Neues berichtet, auch wenig gemacht.
Nur: meine Tochter heiratete und ich wollte als Mutter der Braut mein eigenes Kleid entwerfen und anfertigen.  Natürlich gefilzt.
Wochenlang habe ich überlegt und dann bin ich zur Bodyflower, der Online-Filzschule von Ingeborg Honer in Ommen in die Niederlande, gegangen und habe wunderschönen Seidenstoff, dazu passende Filzwolle und Seidenfäden gekauft.

Wieder zuhause in Österreich konnte ich mich an die Arbeit machen.
Ich hätte vorher noch nie ein Kleid gefilzt und natürlich musste ich dass sofort auf die schwierigste Art und Weise anfangen: mehrere Lagen und halb getrennte Teile, ohhh und ohne Schnittmuster, einfach ein bestehendes Kleidungsstück kopiert und auf die richtige Größe gebracht. 
Ich hab es gewusst! 🙈🙈🙈
Das Kleid selbst bestand aus dünner Pongee-Seide, den Rockteil wollte ich mit noch dünnerer Chiffon-Seide darüber machen und dann zusammen filzen. In breiten Streifen, aber noch geschmeidig und beweglich. 
Ich hatte auch ein Muster im Kopf: inspiriert von Pfauenfedern. Eigentlich nur, weil mir das gefallen hat, aber die mystische Bedeutung kam gut heraus:

"Pfauenfedern werden auch einige mystische Kräfte zugeschrieben, die mit der Ehe zu tun haben. Nun, der Vogel wird in der Tat mit Göttinnen der Ehe assoziiert, wenn wir auf die griechisch-römische Mythologie zurückblicken".

Normalerweise kann man ein Kleid in 1 Stück filzen, aber mit all diesen Problemen dachte ich, dass das zu viel war. Also habe ich eine separate Vorder- und Rückseite gemacht 
Nach vielem Hin und Her suchen nach Lösungen hatte ich es endlich geschafft und war sehr glücklich mit meinem beweglichen, tanzenden Kleid in wunderbaren Farben: blau, türkis,  etwas flieder, dunkelgrün, gelb und grau darin.


Het begin: donkerblauwe jurk, met hier op de turquoise chiffon stroken van de rok: Op die stroken het pauwenveren motief

Der Anfang: dunkelblaues Kleid, darüber die türkisfarbenen Chiffonstreifen des Rocks: Auf diesen Streifen das Pfauenfedermotiv.





 

Leuk om met al die mooie kleuren te spelen!!

Es macht Spaß, mit all diesen schönen Farben zu spielen!!!



Het bovenlijf heb ik alleen met veel kleuren gemaakt en met zijden draden zodat het wat ging glanzen

Den Oberkörper habe ich nur mit vielen Farben und mit Seidenfäden gemacht, damit er ein bisschen glänzt




Hier ook te zien dat de stroken aan het bovenlijf
vast werden gevilt.


Hier können Sie auch sehen, dass die Streifen an den
zum Oberkörper fest gefilzt sind.





 









Toen moest alles in elkaar en stevig gevilt worden en kon ik de 2 delen aan elkaar naaien.
Proefdragen en Dwayne kon wat foto's maken.
Ik had erbij 2 dunne shawls op elkaar genaaid in bijpassende kleuren. 
Het zwierige was helemaal gelukt zoals ik het hebben wilde!

Dann musste alles zusammengesteckt und festgefilzt werden und ich konnte die 2 Teile zusammennähen.
Dann Testen und Dwayne konnten einige Bilder machen.
Dazu hätte ich 2 dünne Schals in passenden Farben übereinander genäht. 
Die Bewegung ist genau so geworden, wie ich es mir gewünscht hätte!





En toen was de bruiloft!
Hier met de hele familie: bruid Roos met bruidegom Cees.
Mijn zoons Roderik met vrouw Dorien en Floris met vriendin Cindy, mijn ex Jaco en de kleinkinderen Jip en Tijl!


Und dann kam die Hochzeit!
Hier mit der ganzen Familie: Braut Roos mit Bräutigam Cees.
Meine Söhne Roderik mit Frau Dorien und Floris mit Freundin Cindy, mein Ex Jaco und die Enkelkinder Jip und Tijl!







1 opmerking:

  1. Veel werk, een heel project maar het resultaat mocht er wezen. Je zag er prachtig uit. Geweldige kleur(en) trouwens, vooral dat koningsblauw.

    BeantwoordenVerwijderen